Tips for å lykkes med 5:2 dietten!

Er det flere her som er på 5:2 dietten? Det er vel ikke noe hemmelighet at dietten har en enorm popularitet om dagen og flere og flere prøver seg på den. Har også lest at det kan være sunt for kroppen med "faste" inni mellom. Enkelt og greit går den ut på at du skal spise som normalt 5 dager i uken og faste (dvs. kvinner skal leve på 500 kcal og menn 600 kcal) de andre to dagene. Husk for all del å ikke fråtse de andre dagene. Da vil du ikke få noen effekt.

 

Her kommer noen tips for å gjøre det enklere for deg å gjennomføre den!!

1.Jeg pleier å vente så lenge som mulig med å spise frokost (er ikke veldig sulten med en gang jeg står opp, så dette punktet er kanskje ikke ideelt for de som er skrubbsulten på morgen).

2.Spis pålegg som gir langvarig energi. F.eks pleier jeg spise knekkebrød med egg, makrell eller kalkun/kyllingskinke med paprika og agurk, perfekt som frokost og lunch. Du kan også spise melon osv. Det er veldig enkelt å finne ut hvor mye kalorier det ca. er i diverse matvarer her.

3.Drikk mye vann, te og kaffe, kalorifattige drikker rett og slett. Du kan også drikke sukkerfri saft. Jeg unngår melk de dagene jeg faster da jeg heller vil få i meg mat i de få 500 kcal vi kan spise på denne dagen.

4.Sov mye! Selv er jeg jo som en katt og elsker og sove, så når jeg kommer hjem fra jobb disse dagene sover jeg et par timer før jeg spiser middag for å få tiden til å gå.

5.Unngå trening på disse dagene. For det første skal kroppen ha godt påfyll med mat etter trening og for det andre vil du ikke yte maks på en økt dersom du er slapp og har lite energi. Selv går jeg en lang tur de dagene jeg faster bare for å ha en form for aktivitet, mens noen ganger sover jeg bare eller slapper av.

6.Lag gode sunne middager de dagene du faster. F.eks er det bare rundt 16 kcal i en hel brokkoli! Du kan da lage en brokkoli mos, tilsett salt og pepper og kok eller stek torsk til med gulrøtter for eksempel. Super godt og enkelt:) Andre ting jeg spiser er kylling filet, cottage cheese, knekkebrød med diverse, litt frukt, liten porsjon havregrøt, mager fisk osv. Mange gode tips på nett :)

7.Ta før og etter bilder med midjemål og sjekk vekta. Det er kanskje mer motiverende å se at man går inn i midja og veier mindre. Selv velger jeg å veie meg en gang i mnd.

8.Blir du sugen på noe for eksempel på kvelden, ta et halvt eple, halv gulrot eller klementin. Hjelper ofte:)

9.Pass på å spise smått hver 3.-4.time slik du plutselig ikke blir kjempe sulten til kvelden og blir frista til å spise mer enn hva du skal...

10.Tren de dagene du ikke faster og beveg deg hele uken. Det gir overskudd også de dagene man faster. Det gir også raskere resultat. Jeg har ikke tro på at bare en diett i seg selv vil gi noe langvarig effekt.




 

Når du har oppnådd målet ditt, kan du gå over til å bare faste en dag i uken da dette vil vedlikeholde vekten din.

 Hvem passer ikke dietten for? Gravide og ammede, barn og unge!!

Jeg tar gjerne imot mat tips dersom noen har :)

Ha en herlig mandag!!

 

12 kommentarer

Smarte tips! Selv går jeg ikke på den dietten, siden jeg syns dietter ikke er noe bra. Prøver å ha et generelt bra kosthold hele tiden istedet :-)

Line Hildre

03.03.2014 kl.18:20

STINA - Mote, trening og skjønnhet: ja, det er vel selvfølgelig det beste... Men jeg klarer ikke å gå ned selv om jeg spiser sunt hver dag :/ skal gi denne dietten et par mnd å se :)
Det skjønner jeg :-) Lykke til videre da :D

Line Hildre

03.03.2014 kl.18:29

STINA - Mote, trening og skjønnhet: takk :)

projectbride

03.03.2014 kl.18:36

Herlig med tips, passer bra siden jeg tenkte å starte opp med dietten straks :))

Må bare klare å sette meg litt mer inn i den..

Line Hildre

03.03.2014 kl.18:42

projectbride: ja.. Det går egentlig bedre og bedre etter hvert. Verst første uken, gjelder å ikke gi opp :)

03.03.2014 kl.19:08

Går ikke på dette selv, men virket som kjepe bra tips! :)

Line Hildre

03.03.2014 kl.19:11

Anonym: :) ja, de funker på meg hvertfall.. Men kan ikke si jeg liker diett egentlig, spennende å se om d funker

Irene

03.03.2014 kl.20:52

Jeg hadde ikke greid den dietten :)

Men jeg har høy forbrenning og legger ikke på meg, så kan spise med god samvittighet :P

Line Hildre

03.03.2014 kl.21:09

Irene: heldig :) nei det er ikke lett

Kristin

06.03.2014 kl.12:05

100 gr yoghurt naturell (51 kcal) og 1 liten kiwi (30 kcal) eller 50 gr blåbær (26 kcal). Finfint mellommåltid eller kveldsmat.

2 ryvita-knekkebrød med Kavli Magerost (ca 1 ss totalt) = 86 kcal

Hjemmelaget tomatsuppe (basert på en boks hermetiske tomater) med 25 gr fullkornspasta og ett lite egg gir 320 kcal for to porsjoner!

Grete Roede sin gulrot- og ingefærsuppe er på 105 kcal pr porsjon (4,5 dl)

Stekt sei (i 1 ts smør) 250 gr, 125 gr brokkoli, 50 gr revet gulrot og masse sitronsaft = stappmett på 260 kcal

Mitt beste råd er å spise så mye som mulig av mat med stort volum og lite kalorier. For meg er det også viktig å få i meg en stor andel proteiner (jeg spiser ikke lavkarbo de andre dagene i uken) på fastedagen for å føle meg mett. Jeg trives best med å spise det meste av maten på fastedagene så sent på dagen som mulig. Helst mellom 15 og 21. I dag har jeg fastedag og var dødssulten da jeg sto opp. Til slutt spiste jeg "enorme" 8 druer og en gulrot kl 9. Jeg ble "mett" i en liten time og så var jeg bare enda mer sulten etterpå :-/

Min meny i dag er disse druene og gulroten = 44 kcal

2 trankapsler = 14 kcal

2 Ryvita med magerost = 86 kcal

1 mellomstort eple = 69 kcal

200 gr torsk stekt i 1 ts smør, 150 gr brokkoli, 50 gr gulrot = 246 kcal

50 gr yoghurt naturell og 25 gr blåbær hvis jeg blir sulten på kvelden = 39 kcal

Totalt - 497 kcal :)

Line Hildre

06.03.2014 kl.13:54

Kristin: åhh tusen takk for tips!! Skal faste på søndag, da skal jeg prøve meg på samme maten, bare torsk:) (har d i fryseren)!

Skriv en ny kommentar

Line Hildre

30, Ålesund

Glajente fra Ålesund Add meg gjerne som venn:)) line_hildre@hotmail.com Instagram: lineth85

Kategorier

Arkiv

hits